Pengenalan Peralatan Pemantauan Lokasi Ikan di Laut

Indonesia merupakan negara maritim yang kaya dengan pelbagai sumber laut. Sebagai salah satu negara maritim terbesar di dunia, perikanan dan hal ehwal kelautan merupakan salah satu tonggak ekonomi utama yang menyokong ekonomi Indonesia. Ini terbukti dengan ramainya penduduk tempatan Indonesia yang bekerja sebagai nelayan. Terutama mereka yang tinggal berhampiran pantai.

Pada masa lalu, nelayan bergantung pada ramalan dan nasib untuk mencari ikan. Kini, mereka boleh memancing dengan lebih pantas dan lebih banyak lagi dengan bantuan teknologi. Lebih-lebih lagi, dalam era moden ini, banyak idea dan teknologi terobosan telah dicipta untuk membantu aktiviti harian kita. Salah satunya ialah teknologi yang dapat membantu nelayan mencari lebih banyak ikan ketika berada di laut.

Apakah 5 teknologi memancing termaju? Di sini, kita akan membincangkan 5 teknologi canggih yang boleh digunakan oleh nelayan untuk pergi ke laut.

1. Sonar

Sonar ialah alat carian yang menggunakan gelombang bunyi. Alat ini dipasang pada bahagian bawah bot. Sonar menggunakan gelombang bunyi untuk mengumpul maklumat di dasar lautan. Caranya, sonar mengeluarkan gelombang bunyi. Gelombang bunyi ini akan merambat ke arah yang telah ditetapkan. Jika gelombang ini mengenai sesuatu, ia akan melantun semula ke penerima di atas bot. Refleksi ini kemudiannya menjadi maklumat.

Kekuatan gelombang yang melantun bergantung kepada sama ada objek yang dipukul ombak itu keras atau tidak. Gelombang yang dipantulkan kemudiannya diproses menjadi warna pada skrin monitor penerima. Kawasan keras akan menghasilkan warna yang berbeza daripada kawasan lembut. Badan ikan tertentu boleh memantulkan gelombang dengan daya tertentu. Nelayan yang bijak boleh membezakan warna mana yang mewakili ikan, yang mana batu karang dan sebagainya.

2. GPS

Salah satu penerima isyarat satelit ialah GPS (Global Positioning System). Nelayan moden melengkapkan bot mereka dengan GPS ini. Ketika belayar, mereka dipandu oleh satelit menuju ke kawasan yang terdapat banyak ikan. Jangan anggap maklumat imej yang dihantar oleh satelit adalah imej sekumpulan ikan. 

Bagaimanapun, maklumat tersebut adalah dalam bentuk imej yang menunjukkan peta lautan seperti kedalaman, suhu air laut dan jumlah plankton. Dari situ, nelayan sudah boleh tahu di mana lokasi yang terdapat ikan yang banyak. Nelayan memahami bahawa ikan banyak terdapat di kawasan panas dan mempunyai banyak plankton.

3. Satelit Oceanografi

Satelit ini berfungsi dengan cara yang serupa dengan sonar. Perbezaannya ialah maklumat satelit Oseanografi lebih lengkap daripada sonar. Selain susunan permukaan dasar laut, satelit juga memberikan maklumat tentang suhu air laut dan jumlah plankton. Maklumat ini menghantar gelombang isyarat kepada penerima isyarat nelayan.

4. Echo Sounder

Echo Sounder digunakan oleh nelayan untuk menentukan lokasi ikan. Pembunyi gema warna atau pencari ikan ini digunakan untuk mencari ikan dan memaparkan kedalaman dan kontur dasar laut. Maklumat yang dipaparkan pada skrin adalah campuran warna.

Alat ini berfungsi melalui denyutan/isyarat yang dihantar oleh transduser dalam badan kapal. Isyarat dihantar ke dasar laut dan dipantulkan semula, di mana ia diterima oleh transduser yang sama. Kehadiran ikan dalam radar digambarkan seperti nadi – sebenarnya udara dalam pundi kencing ikan yang membuatkannya kelihatan kepada bunyi gema. Warna ikan pada radar adalah oren dalam. Walau bagaimanapun, ikan mempunyai minyak dalam pundi kencing mereka, jadi kadangkala data tidak dipaparkan dengan betul.

5. Net Recorder

Alat ini berfungsi di sepanjang bahagian bunyi gema warna. Skrin menyediakan maklumat khusus di internet apabila ikan bergerak di bawah jaring, menggunakan data daripada pembunyi gema kecil yang dilampirkan pada jaring itu sendiri. Perakam warna bersih juga boleh mengukur lebar bersih, kapasiti/kuantiti dan juga suhu pada mulut bersih/hujung jaring. Nakhoda yang berpengalaman boleh memberitahu bukan sahaja tentang berapa banyak ikan yang mereka tangkap, tetapi juga jenis ikan yang mereka tangkap.

Itulah alat canggih yang telah mula digunakan oleh nelayan dunia hari ini. Walaupun begitu, peranan nelayan tradisional masih dirasai dalam masyarakat Indonesia. Semoga mereka mendapat bantuan daripada kerajaan agar dapat memanfaatkan kekayaan alam yang ada di Indonesia dengan lebih baik.

Posting Komentar

Lebih baru Lebih lama

Formulir Kontak