Pembangunan Perniagaan Perikanan Dengan Kepelbagaian Perniagaan

Secara umumnya, kepelbagaian menunjukkan jumlah perluasan perniagaan perikanan yang boleh dijalankan oleh pemilik perniagaan perikanan untuk pengembangan perniagaan. Bagi usahawan perikanan, kepelbagaian amat penting untuk diketahui agar perniagaan menjadi lebih menguntungkan.

Banyak nasihat pelaburan menyebut istilah kepelbagaian. Pada asasnya, kepelbagaian mempunyai faedah untuk meminimumkan risiko kerugian daripada pelaburan. Selain itu, ia juga dapat memberikan faedah yang maksimum.

Dalam dunia perniagaan, ada istilah "jangan masukkan semua telur dalam satu bakul", secara literal pepatah ini bermaksud seseorang itu dilarang memasukkan semua telur dalam satu bakul.

Jika ia dikaitkan dengan dunia perniagaan, bermakna anda tidak dibenarkan meletakkan semua aset anda dalam satu instrumen pelaburan. Ini berkait rapat dengan kepelbagaian perniagaan perikanan. Untuk memahaminya dengan lebih lanjut, lihat ulasan di bawah untuk mengetahui selok belok kepelbagaian. Pembangunan Perniagaan Perikanan Dengan Kepelbagaian Perniagaan.

A. DIVERSIFIKASI USAHA PERIKANAN

Kepelbagaian adalah sebahagian daripada strategi korporat yang bertujuan untuk meningkatkan bilangan jualan dengan sistem produk baharu dan pasaran baharu. Dengan cara itu, mudah bagi pemilik perniagaan untuk mengembangkan dan mengembangkan perniagaan perikanan mereka. Oleh itu, mereka boleh memasuki segmen pasaran baharu daripada industri perniagaan sedia ada.

Dalam dunia perniagaan perikanan, terdapat pelbagai jenis kepelbagaian termasuk kepelbagaian perniagaan perikanan. Nah, di peringkat korporat, terdapat tiga kategori kepelbagaian perniagaan perikanan.

1. Usaha perikananan Industri Tunggal

Perniagaan perikanan industri tunggal ialah perniagaan perikanan yang beroperasi dan mempunyai pengaruh terhadap tahap kepelbagaian perniagaan perikanan. Perniagaan perikanan berkemungkinan besar mempunyai komitmen penuh kepada hanya satu industri.
Seperti dalam perniagaan perikanan tunggal yang menggunakan kecekapan teras untuk mencapai pertumbuhan dalam industri. Beberapa contoh adalah dalam perniagaan perikanan industri ayam Perdue Farms, perniagaan perikanan gula-gula getah Wriglet dan perniagaan perikanan keluli Nucor.

2. Usaha perikananan dengan Diversifikasi Berhubungan

Kepelbagaian jenis ini masih berkaitan dengan perniagaan perikanan yang dipelopori sebelum ini. Sinergi operasi yang boleh berlaku dalam dua trafik unit perniagaan termasuk keupayaan untuk berkongsi sumber, serta keupayaan kecekapan teras.

3. Usaha perikananan Diversifikasi Tidak Berhubungan

Di samping itu, terdapat pelbagai yang tidak berkait rapat dengan jenis perdagangan sebelumnya. Sebab untuk kepelbagaian ini ialah terdapat kelebihan besar untuk melakukannya. Jika keuntungan hanya disasarkan dalam jangka pendek, perdagangan perikanan mungkin mengambil alih perdagangan perikanan yang lain.

B. TUJUAN DIVERSIFIKASI USAHA PERIKANAN

Salah seorang pemimpin sains perniagaan, Harberg dan Rieple mengatakan bahawa terdapat beberapa matlamat kepelbagaian. Antaranya:

1. Memenuhi Cita-cita Pengurus Personel
Ini berkait rapat dengan anugerah yang diterima oleh pengurus. Apabila perniagaan perikanan boleh mempelbagaikan, skop pengurus juga akan menjadi lebih besar.

2. Mengawal Pengedar dan Pembekal
Tujuan kepelbagaian lagi adalah untuk memudahkan perniagaan perikanan mengawal kualiti dan harga supaya mereka dapat bersaing.

3. Mencapai Sinergi
Gabungan pelbagai segmen perniagaan perikanan dapat mewujudkan sinergi untuk dicapai. Yang tidak mungkin jika setiap perniagaan perikanan bekerja sendiri.

4. Menghalang Pesaing
Perniagaan perikanan yang mengawal perniagaan perikanan strategik memberikan nilai tambah dan menghalang kawalan daripada pesaingnya.

5. Meminimumkan Risiko
Melabur dalam beberapa jenis perniagaan perikanan akan menyebabkan risiko perniagaan perikanan tidak dapat menjejaskan jumlah perniagaan perikanan. Kerana, ia juga akan diimbangi dengan pulangan daripada perniagaan perikanan lain.

6. Menambah Nilai
Perniagaan perikanan boleh mempunyai nilai tambah hanya jika pelaburan dibuat dalam perniagaan perikanan dan boleh memberikan keuntungan untuk perniagaan perikanan. 

Ini dilakukan, seperti dengan memperoleh perniagaan perikanan yang mempunyai sumber strategik, seperti pengedar yang sudah mempunyai saluran pengedaran yang luas atau pembekal bahan pengeluaran utama.

Kepelbagaian seperti ini boleh memberi nilai tambah kepada perniagaan perikanan yang diperoleh.

C. BENTUK DIVERSIFIKASI USAHA PERIKANANAN

Daripada bentuknya, kepelbagaian perniagaan perikanan boleh dibahagikan kepada beberapa jenis. Anda boleh lihat ulasan di bawah:

1. Kepelbagaian Menegak
Bentuk kepelbagaian ini dengan mudah boleh dikatakan sebagai kepelbagaian atas ke bawah. Di mana setiap perniagaan perikanan bebas memasarkan produk tersebut. Sebagai contoh, perniagaan perikanan ternakan menjual hasil ternakan mereka kepada beberapa perniagaan perikanan kulit yang bersaing.

Dengan cara itu, kedai bukan sahaja tertumpu pada penjualan produk kasut dalam perniagaan memancing anda. Walau bagaimanapun, ia juga menjual produk kepada pesaingnya.

2. Kepelbagaian Mendatar
Seterusnya, terdapat kepelbagaian mendatar di mana anda membahagikan perniagaan memancing anda secara konsentrik atau konglomerat ke tepi. Ini bermakna setiap unit usaha perikanan mempunyai tahap dan darjat yang sama. Perbezaannya ialah pasaran sasaran dan juga keperluan pembeli berpotensi.

Sebagai contoh, katakan anda menghasilkan beberapa jenis barangan kerana keperluan bakal pembeli juga berbeza.

D. STRATEGI DIVERSIFIKASI AGAR BISNIS LEBIH MENGUNTUNGKAN

Strategi kepelbagaian ialah satu cara untuk perniagaan perikanan berkongsi produk, sama ada perniagaan perikanan berkaitan atau berbeza sama sekali. Terdapat dua jenis kepelbagaian untuk menjadikan perniagaan lebih menguntungkan yang termasuk:

1. Strategi Konsentrik
Strategi konsentrik menambah produk baharu yang berkaitan dalam kemudahan berkongsi, teknologi dan rangkaian pemasaran yang sama seperti produk sebelumnya.

2. Strategi Konglomerasi
Strategi ini dijalankan dengan menambah jenis produk baharu dalam pasaran baharu dan tidak mempunyai hubungan atau kaitan dengan yang sedia ada.

Beberapa strategi yang biasa digunakan oleh perniagaan perikanan untuk membangunkan perniagaan dengan mempelbagaikan termasuk pemerolehan daripada perniagaan sedia ada, usaha sama, pembangunan dalaman dan memilih untuk memasuki jenis perniagaan baharu. Anda boleh lihat butiran di bawah:

Pemerolehan adalah strategi yang paling terkenal dalam mempelbagaikan bidang perniagaan perikanan dalam pelbagai jenis industri. Kaedah ini juga dianggap lebih cepat daripada memulakan perniagaan memancing baru dari awal.

Pembangunan dalaman juga boleh dilakukan dalam memulakan jenis perniagaan baru dari semasa ke semasa. Ini menjadi sangat penting untuk perniagaan perikanan yang akan mempelbagaikan. Langkah ini melibatkan membangunkan perniagaan baharu dan membinanya dari awal.

Usahasama (perkongsian atau perkongsian) ialah satu usaha perniagaan perikanan untuk mengadakan perniagaan perikanan bersama atau dikenali sebagai pemilikan bersama dan juga mengendalikan perniagaan tersebut bersama-sama perniagaan perikanan yang lain.

Memasuki jenis perniagaan baru, kaedah ini agak dilema kerana ia akan berhadapan dengan pelbagai halangan seperti kesukaran untuk menjalinkan hubungan dengan pembekal, kos pengiklanan dan promosi yang besar, dan sebagainya.

E. ALASAN USAHA PERIKANANAN MELAKUKAN DIVERSIFIKASI

Terdapat beberapa sebab perniagaan perikanan mempelbagaikan produknya. Antaranya:

1. Dapat meningkatkan lagi jumlah jualan
Dengan kepelbagaian, perniagaan perikanan berpeluang meningkatkan jumlah jualan mereka. Seperti ketika anda menjual barang secara offline, anda juga boleh membuka olshop sebagai perniagaan memancing dalam memasarkan barangan ini. Dengan cara itu, pasaran anda akan lebih luas dan jualan akan meningkat.

2. Menjadikan aliran tunai dalam perniagaan perikanan lebih stabil
Dengan kepelbagaian, apabila terdapat produk yang berkurangan, manakala jualan produk lain meningkat, keuntungan daripada produk tersebut dapat menampung kerugian akibat penjualan produk yang mengalami kerugian.

Anda juga boleh menilai produk yang boleh menjana pendapatan tertinggi. Kemudian, galakkan pemasaran supaya pendapatan dimaksimumkan. Ini adalah tinjauan kepelbagaian perniagaan perikanan. Fahami strategi, supaya perniagaan anda lebih menguntungkan. Jika anda memerlukan proses simpan kira yang praktikal, cepat dan tepat, anda boleh menggunakan perisian perakaunan yang mempunyai ciri yang paling lengkap dan mudah digunakan seperti Accurate Online.

Posting Komentar

Lebih baru Lebih lama

Formulir Kontak