Bahaya Alga Mekar dalam Ekosistem Akuatik

Alga mekar adalah istilah lain untuk alga mekar. Letupan alga itu sendiri adalah peristiwa atau keadaan di mana kolam, tasik, atau perairan paya mengalami letupan populasi plankton yang besar. Kolam dengan warna yang sangat hijau disebabkan oleh letupan dalam populasi alga hijau akibat pemakanan ikan yang berlebihan. Makanan ikan yang berlebihan akan menjadi nutrien yang berasingan untuk alga sehingga pembiakannya menjadi sangat tidak terkawal.

Seperkara lagi dalam air laut, punca air menjadi merah boleh disebabkan oleh letupan populasi alga merah. Alga ini menghasilkan pigmen merah yang juga dikenali sebagai phycoerythrin. Seperti yang dijelaskan sebelum ini, salah satu punca alga mekar adalah kehadiran lebihan nutrien di perairan menyebabkan populasi alga menjadi sangat besar.

Selain itu terdapat juga punca lain yang menjadikan jumlah alga boleh meningkat dengan cepat. Salah satunya ialah pemanasan global. Pemanasan global semakin meningkat pada tahun-tahun ini, jadi suhu air juga meningkat.

Peningkatan suhu di perairan akan mencetuskan aktiviti metabolik alga. Hasil daripada peningkatan metabolisme alga adalah pembiakan dan aktiviti pembahagian sel yang dilakukannya juga akan berlaku dengan lebih cepat.

Pembuangan sisa yang mengandungi banyak fosfat ke dalam perairan seperti sisa detergen isi rumah juga boleh menjadi faktor penyebab alga mekar. Letupan dalam jumlah fosfat di perairan akan mencetuskan pertumbuhan dan perkembangan alga yang sangat pesat dan sudah tentu akan sangat memudaratkan pelbagai haiwan dan tumbuhan akuatik yang hidup di perairan ini.


Bahaya Alga Mekar
Walaupun ia kelihatan mudah, kesan daripada peristiwa mekar alga ini harus menjadi perhatian khusus. Kelimpahan alga boleh membawa kepada risiko kematian dalam pelbagai jenis biota marin.

Kematian biota marin boleh berlaku akibat pendedahan kepada toksin yang diperoleh daripada perkumuhan alga. Populasi alga yang berkembang pesat pastinya akan menghasilkan banyak toksin. Jika dibiarkan berlarutan, ini sudah tentu akan membawa kematian kepada pelbagai jenis organisma akuatik.

Selain menyebabkan banyak toksin di perairan, letupan alga juga boleh menyebabkan paras oksigen terlarut dalam air berkurangan. Ini kerana alga memerlukan oksigen yang mencukupi untuk hidup. Bilangan alga yang banyak sudah pasti akan mencetuskan "perebutan" oksigen dengan biota di dalam air.

Ini juga akhirnya mencetuskan kematian banyak ikan di laut. Selain kekurangan oksigen, ikan juga akan mengalami keracunan akibat perkumuhan aktiviti metabolik yang dilakukan oleh alga.

Pencegahan
Sehingga kini, tiada cara berkesan ditemui untuk menangani masalah bunga alga. Namun, sebagai masyarakat yang mementingkan alam sekitar, kita juga boleh melakukan perkara-perkara kecil yang boleh menghalang alga mekar daripada berlaku.

Salah satu caranya ialah menggunakan pelbagai jenis detergen atau sabun yang bebas fosfat. Dengan cara itu jumlah fosfat di dalam perairan akan berkurangan supaya bunga alga dapat dielakkan. Mungkin itu sahaja maklumat yang dapat disampaikan, semoga dapat menambah wawasan dan pengetahuan buat anda yang membacanya.

Posting Komentar

Lebih baru Lebih lama

Formulir Kontak